Dangerous Lies (2020) - arvostelu



Ohjaus: Michael M. Scott
Pääosissa: Camila Mendes, Jessie T. Usher, Elliot Gould,
Cam Gigandet, Michael P. Northey, Sasha Alexander,
Jamie Chung, Sean Owen Roberts, Trevor Lemer
Genre: Mysteeri, Jännitys
Kesto: 1 tunti 36 minuuttia

Tänään jatkamme katsastuslistojen tyhjentämistä ja luvassa olisikin Netflix-alkuperäiselokuva nimeltään Dangerous Lies. En tiennyt elokuvasta paljoakaan ennakkoon, mutta sen konsepti onnistui herättämään kiinnostukseni jollain tasolla. Päätin katsastaa trailerin uudestaan päästäkseni heti valmiiksi elokuvan tunnelmaan ja katsastus olikin valmis alkavaksi. Täytyy heti alkuun kyllä sanoa, ettei odotukseni olleet kovinkaan korkealla, mutta toivoin kuitenkin yllättyväni jollain tasolla positiivisesti olkoot tarinallisesti tai teknisesti. Jotain toivoin elokuvan tarjoavan aikani vastineeksi.

Äkkikuoleman ja yllätysperinnön vuoksi Katien elämä muuttuu levottomasta toiveikkaaksi. Massiivisten varojen mukana tulevat myös mutkikkaat ongelmat ja riskit, jotka sotkevat hänet ikävästi epäilysten verkkoon. Selviytyäkseen muutoksesta, hänen täytyy kyseenalaistaa kaikkien ympärillään toimivien tahojen motiivit - myös läheistensä.


Katie on nuori nainen, joka raataa yövuoroissa paikallisen kuppilan tarjoilijana. Hän on avioitunut Adamin kanssa, joka opiskelee sosiologisia tieteitä saadakseen hyväpalkkaisen työn parin valoisten tulevaisuuden haaveiden varmistamiseksi. Eräänä päivänä kuppila yritetään ryöstää aseella, mutta paikalla ollut Adam onnistuu onnekkaasti pysäyttämään tukalan panttivankitilanteen, ja yhtä kuolonuhria lukuunottamatta kaikki selviävät vammoitta. Kuppila suljetaan rikostutkimuksen ajaksi ja nainen päättää pakon edessä vaihtaa toimenkuvaansa muihin tehtäviin.

Hän saa mahdollisuuden toimia vanhan ja sympaattisen miehen, Leonardin, henkilökohtaisena avustajana. Kuukaudet vierivät ja pariskunnan taloudellinen ahdinko kasvaa velkojien painostaessa väkisin päälle. Adam jättää opintonsa kesken etsiäkseen töitä, mutta onni ei kuitenkaan ole ollut hänen puolellaan, minkä vuoksi selviytyminen nojaa vain ja ainoastaan Katien harteilla. Stressaavana päivänä nainen lipsauttaa Leonardin kuullen taloudellisista vaikeuksistaan, joka taas kilttinä ystävänä tarjoaa Adamille töitä puutarhurina.


Tarina etenee erittäin nopeatempoisesti ja tilanne elää koko ajan. Se etenee kuitenkin välillä niin nopeasti, ettei se tunnu pysyvän enää kontrollissa ollenkaan. Sekään ei auta asiaa, että tiedämme ennen katsastustamme elokuvan merkityksellisimmän juonenkäänteen, mikä taas vaikeuttaa investoitumista entisestään. Adamin liittyessä mukaan Leonardin avustustiimiin, erikoisia asioita alkaa tapahtumaan ympärillä. Vaikka tilanne vaikuttaakin aluksi viattomalta, jokin tuntuu olevan vinossa. Pahaenteinen tunne valtaa katsojan osittain ja asetelman eskaloituminen alkaa vaikuttamaan ainoalta vaihtoehdolta.

Vaikka konsepti kiehtookin jollain tasolla sellaisenaan, ohjaaja Michael M. Scott ei tunnu keskivän siihen mitään omaperäistä tai -laatuista, jotta se erottuisi muista vastaavanlaisista elokuvista. Hosutun alustuksen jälkeen tarina alkaa etenemään hyvin ennalta-arvattaville teille, minkä vuoksi katsojan investoituminen automaattisesti vaipuu puhtaan turhautumisen puolelle. Elokuva myös unohtaa useasti oikean elämän loogisuuden ja maalaisjärjellisyyden, minkä vuoksi se alkaa pian tuntumaan hyvin epäuskottavalta ja vajaavaiselta kokonaisuudelta.


Käsikirjotus etsii etsimällä matalinta aitaa ylitettäväksi ja onnistuukin löytämään sen joka ikisellä kerralla. Yksi seikka pisti katsastuksen aikana ikävästi silmään ja se on kauhistuttava dialogi. Vaikka elokuvan käsikirjoitus on itsessäänkin hyvin alkeellinen ja ennalta-arvattava, vuoropuhelut ovat järkyttävän alkukantaisia perimmiltään. Ne eivät tunnu kovin uskottavilta tai luonnollisilta, minkä vuoksi katsoja joutuu väkisinkin alentumaan sen tasolle uskoutuakseen tarinan mukaan.

Roolisuoritukset ailahtelevat rajusti elokuvan aikana, mikä ei helpota siihen investoitumista ollenkaan. Katieta esittävä Riverdale-sarjasta tuttu Camila Mendes onnistuu ajoittain pitämään kiinnostuksen yllä ja myymään hahmonsa läpi, mutta monet muut joko yli- tai alisuorittavat rooleissaan, mikä tekee katsastuksesta entistä vaivalloisen. Jos jotain positiivista täytyy elokuvasta sanoa, niin se on sen visuaalinen puoli. Elokuvan visuaalinen ilme ja itse toteutus erottuu puolekseen. Kameran takana toimiva Ronald Paul Richard tuntuu selkeästi osaavan asiansa, väläytellessään osaamistaan upeiden ja omaperäisten kamera-ajojen muodossa.


Dangerous Lies on elokuva, joka yrittää olla kekseliäs ja erityinen, mutta todellisuudessa se on vain idioottimaista ja luokatonta sähellystä. Rakenteelliset ratkaisut huononevat huononemistaan elokuvan edetessä, eikä väläytyksiä paremmasta ole edes näköpiirissä. Juonenkäänteet ovat järjettömän laiskoja, ennalta-arvattavia ja ylilyöviä tapauksia, minkä vuoksi tarina jää lopulta hyvin latteaksi ja mitäänsanomattomaksi kokonaisuudeksi.

Elokuva muistutti minua kovasti toisesta Netflix-alkuperäiselokuvasta - Woundsista, joka myös onnistui aluksi herättämään kiinnostukseni erikoisuudellaan, mutta lopullinen tulos olikin sitten kaukana erikoisesta tai järkevästä. Dangerous Lies on ehdottomasti selkeämpi kokonaisuus, mutta valitettavasti myös jopa turhankin selkeä ohjaajan aliarvioidessa katsojaansa jatkuvalla syötöllä. Voi olla, että olen liian ankara tälle tuotokselle, mutta mielestäni se ei kyllä tässä muodossaan ja toteutuksessaan ansaitse paljoakaan ylistystä.


Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 4.5.2020
Lähteet: kansikuva www.impawards.com, elokuvan tiedot www.imdb.com, traileri www.youtube.com

Kommentit